zondag 20 januari 2013

Paradies: Liebe (2012)

Score:  7.5 / 10

Dit is het eerste deel van de Paradijs-trilogie van Ulrich Seidl. Liebe gaat over de robuuste 50-jarige vrouw Teresa die naar het ‘zon-zee-strand’-overgoten Kenia trekt als sekstoerist, alwaar ze valt voor de charmes van een mannelijke prostituee. Het tweede deel (verwacht in maart ‘13), Glaube, handelt over Teresa’s zus Anna Maria die haar paradijs niet vindt in Kenia, maar bij Jezus en hierdoor het huwelijk met haar man - een Egyptische moslim - op de spits drijft. In het laatste deel (verwacht in mei ‘13), Hoffnung, zien we Teresa’s 13-jaar-oude dochter Melanie, die op dieetkamp in de Alpen zit, verliefd worden op een 40-jaar-oude arts.

Seidl deed zijn reputatie als hyperrealist reeds op met Hundstage in 2001, maar Paradies: Liebe was mijn eerste kennismaking met hem. Zijn wezenlijke aanpak wekt een erg confronterend, niet zelden onbehaaglijk gevoel op. Hoewel het zoeken naar een paradijs centraal staat in de drie films, zien we dan ook dat de werkelijkheid vaak heel anders uitdraait. Ik hou van dergelijke ‘reality checks’ en kijk daarom alvast erg uit naar de volgende twee episodes.

De ster van deze film is ongetwijfeld Margarete Tiesel. Om je als corpulente vrouw letterlijk bloot te geven op het grote scherm, is niet zo evident in tijden waar photoshoplijven en anorexiafetisjisme het meest modieus zijn. Als volwaardige Rubensvrouw weet Tiesel dit modefenomeen te keren door haar naaktheid te profileren als het gelaat van een ware seksgodin. Het schaamrood komt echter niet enkel voort uit Tiesels acteerwerk. Ook de beachboys, welke gespeeld worden door plaatselijke prostituees, geven zich probleemloos bloot. De ongemakkelijke sfeer die gecreëerd wordt door het realisme enerzijds en het naakt anderzijds, zorgt voor een filmervaring die maar zelden voorkomt. Ze is tegelijk plaatsvervangend gênant, fascinerend en bewonderenswaardig.

Ook de inhoud, hoewel vrij traag opgebouwd, komt hard aan en weet toch aangrijpend en menselijk over te komen. Niemand blijkt ‘de goeie’ of ‘de slechte’ te zijn in dit verhaal van genot, lust, opportunisme en eenzaamheid. Misschien net daarom dat de climax van de film een kolonialistisch beeld provoceert waar elke gewetensvolle Westerling van over de nek gaat. Seidl weet hierin een drammerig moralisme te omzeilen, maar deinst er evenmin voor terug om de kijker een spiegel voor te houden (al dan niet bewust).

Een film die zeker niet voor iedereen weggelegd is omwille van de controversiële en gevoelige snaren die hij raakt. Wie van de meer indringende cinema houdt, zit goed bij deze Paradies: Liebe. De benarde sfeer zal daarentegen heel wat andere mensen afschrikken, vooral zij - om het even pedant te stellen - die zich veilig voelen in hun behaaglijke cocon.

Een voorsmaakje:








































































Trailer PARADIES: LIEBE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten